Urmas Vadi: "See oli ilus aasta, sest siis sündis Vikerraadio. Puhus ka uusi tuuli, läänelikke džässituuli! Esimest korda Tallinna džässifestivali ajaloos esineb festivalil USA džässikollektiiv Charles Lloyd Quartet. Selle Ameerika bändi esinemise tõttu keelati festival ära, sest kardeti, et see kujutab läänemaailma avaldusena ohtu Nõukogude Liidule.
Eks ta võis ohtlik välja näha küll, pooled muusikutest on tõmmud, saksofonimängijal juuksed püsti peas, nagu oleks ta Jaak Johansoni vanaisa, hullutavad rahvast, muidugi on nad ohtlikud. Kujutan ette, kuidas toonane nomenklatuur vaatas neid muusikuid ning hirm ja õud valdasid neid.
Aga kuidas siis tuli üks USA bänd aastal 67 Tallinna? Festivali peakorraldaja Heinrich Schultz meenutab seda selliselt, et ta saatis bändile kirja (ametliku muidugi) ja kuu aja pärast nad tulidki. Kui
bänd kohal oli, kaalus orgkomitee neli päeva, kas see välismaa bänd võib esineda või mitte. Charles Lloydi ansambli mehed ootasid otsust, tegid aega parajaks ja mängisid Hirve pargis korvpalli.
Viimaks siiski lubati neil esineda. Ja selle kontserdi salvestusest tegi Charles Lloydi mänedžer ka plaadi pealkirjaga Charles Lloyd in the Soviet Union, sealjuures kiri – salvestatud džassi festivalil Tallinnas.
Tähelepanelik pilk võib leida plaadi kaanelt nii mõndagi huvitavat. Üle tagakaane laiutab suur viisnurk ja selle viisnurga sees on ansambli foto. Aga selle foto ümber on peenike sini-must-valge joon (ülemisel pildil).
Valter Ojakäär ütles, et peale seda Charles Lloidi esinemist, aga tegelikult juba varem, hakati Tallinna nimetama Nõukogude džässipelinnaks. Tallinna džässifestivali peakorraldaja Heinrich Schultz aga vallandati ja ta viidi üle tavaametniku kohale."
Kommentaarid
Alates 02.04.2020 kuvab ERR kommenteerija täisnime.