P 12. veebruar
  • Sõmerpalu
    Mul sugulased elavad Sõmerpalus, sama kauge...
  • Lauri
    Veider jah on kuulata seda kohalike juttu, et jah ...
  • Ahti
    Ei saa jätta mainimata, et kohalike protestij...
  • Eedu
    Inimesed virisevad ja tahavad völja pressida ...
  • yx kuulaja
    Mõne kohaliku jutust jääb mulje, ...
  • virumaalane
    Elades Ida-Virumaal ei meeldi mulle ka et siia j&a...
  • Reve
    Kuulan seda raadiot ja mul tekkis küsimus.Kel...
  • anu
    Mis tüüpiline Eesti??? Arvan, et kui r...
  • Loodus
    laskmine ei kahjusta NATURA 2000 ala, Soomes, Su...
  • Jaak
    No see kividekuningas on küll peast põ...

Uudis+. Arp Müller, Lauri Varik

30.10.2009 - 12:15

Kõigepealt uurime Tallinna võimukõneluste hetkeseisu Jaak Juskelt, sotsiaaldemokraatide Tallinna piirkonna juhilt.



KUULA SIIT



Teises tunnis uurime TÜ arstiteaduskonna emeriitprofessorilt Raul Talvikult, milline on arstiabi kvaliteet Eestis ja kuidas seda mõjutab tervishoiuteenuste kärbe ning kust-kuidas leida ikkagi lisaraha. Sel teemal ka tänane küsitlus.
Välisteemades: Eestis on visiidil Euroopa ombudsman Nikiforos Diamandoros. Arp Müller naasis Gruusiast ja sirvib Gruusia ajalehti. Krister Paris teeb kl 15.30 ülevaate Venemaa uudistest.
Pärast kella 16 räägime Propelleri ja Kosmikute ühistuurist ja liiklusrubriigis naastrehvide kahjulikust mõjust ja valmistumisest talviseks teehoolduseks, stuudios on maanteeameti peadirektori asetäitja Koit Tsefels.

 
Kommentaarid    Paku saate teema  
| Veel

Lisa kommentaar:
Teie nimi:
Kommentaar:

Palume hoiduda kommentaaridest, mis sisaldavad sõimu, ropendamist, laimu, solvanguid, mõnitamist ja halvustamist. Kommenteerida võib arvamusi ja mõtteid, kuid hea tooni juurde ei kuulu põhjendamatud rünnakud isiku vastu.


Madis. 30-10-09 15:59
Kaitsevägi tuleb kaotada koos kaitseministeeriumiga.

Helin 30-10-09 15:58
Mida annavad kõik need telefoniküsitlused ja arupidamised, kui neid andmeid tõepoolest kusagil ei kasutata ega edastata. Kunagi tundsin selle vastu huvi ja selgus et need on ainut jutud juttude pärast ja ehk on kasu sellest vaid telefonifirmadele,

lea 30-10-09 15:52
inimeste ravi pole küll koht, kust kokku hoida, sest tagasilöök on ju jälle negatiivne iive- rahva suremus suureneb!!! Kokku võik hoida ravimifirmade kasumitelt ja riigikogu ja muude riigiametnike lisatasudelt!

Arno 30-10-09 15:50
Ära kärpida tuleks haige kassa, mille ülalpidamiskuludest piisaks parasjagu puudutuleva summa katteks.

Miia 30-10-09 15:47
Miks ei kehtestata astmelist tulumaksu,mäletan,et nn "veneajal" see ju oli?Kas ainult sellepärast,et reformikad ei toeta ÜHTEGI keskerakonna ettepanekut?Miks tulevad kärbete ajal esimesena meelde ikka niigi väiksed pensionid,aga mitte eripensionid?See rikkurite huve kaitsev reformierakond ei mõtle üldse nendele,kes on oma töö juba teinud.

vigane 30-10-09 15:30
Minu arust oleks arukas,et kes rohkem teenib ,see ka ren ise ka nõus maksma rohkem maksab sots. maksu. Vigase ininmesena olen ise ka nõus maksna aga mitte tulumaksu, mis kaob riigi isade ülal pidamiseks.

elmo 30-10-09 14:55
Sotsiaalmaks pensionidele on iseenesest móeldav, aga seda peaks maksma riik kui pensionide väljamaksja. Ega töölkäijad ka ise sotsiaalmaksu ei tasu, seda maksavad tööandjad. Praegused pensionid maksustamist välja ei kanna.

Terve 30-10-09 14:11
Kogu sotsiaalmaksu süsteem senisel kujul on iganenud, ja mis peamine, ei võimalda ei tasemel tervihoidu ega ka inimväärseid pensione. Probleem on süsteemi nn lihtsuses - kõik tööandjad maksavad ühevõrra. Esiteks ei motiveeri see tööandjaid tõstma töötajate palku, sest see kasvataks märkimiväärselt tööjõukulusid. Kui tulumaks peaks peaks olema progressiivne, siis sotsiaalmaks regressiivne. Koos sellega suureneks suuremapalgalistel võimalus ise investeerida nii pensionisse kui ka ravkindlustusse. Ja muidugi huvitatus oma tuleviku aj tervise osas! Minu eestki on tööandjad maksnud 33 %, hoides mu palka võimalikult madalal. Seetõttu loobusin pensioni 2. sambast ja panustan 3. sambasse, kahjuks küll ebapiisavalt. Ravikindlustusega tasutavat arstiabi ega medikamente pole ma ligi 15 aastat kasutanud, ent tööandja on jätkanud maksmist. Kui mul peaks nüüd tekkima tõsine tervisehäire, ei lähe minu kogutud "kapital" kuskil arvesse olen üldises ülipikas järjekorras, rääkimata näiteks hambaravist! Seepärast tuleks ravikindlustusmakse jagada töötaja ja tööandja vahel, kusjuures töötaja maksed kogunevad isiklikule kontole, mida on võimalik kasutada ka tasulise arstiabi saamiseks, kui tekib vajadus kiiremaks abiks. Suhe võiks olla nagu töötuskindlustuse puhul - tööandja maksab 5 % brutotasust, inimene 7-8 % oma netotasust, mis laekub isiklikule sundkindlustuse kontole, mille väljamaksed on siiski inimese enda otsustada (muidugi teaval tingimustel japiirides), kuid moodustab siiski ravikindlustuse üldfondi, seni kuni seda pole kasutatud. Kontost võiks ka investeerida väärtpabereisse või anda need opereerida kindlustusfirmadele nagu on sätestatud pensioni 2. samba puhul.

katrii 30-10-09 14:07
Arvan, et võiks tõsta haiglas viibiva patsiendi omaosalust.Praegu on enamus haiglatest heas olukorras, tehakse uuringuid, personali suhtumine haigetesse on hea. 25 krooni asemel võiks maksta 30 krooni haiglas viibitud ööpäeva eest.

pusar 30-10-09 14:07
Kuidas tuua meditsiinisüsteemi lisaraha? Küsimus on ikkagi praegu rohkem selles, et raha oluliselt ei väheneks. Elu ja surmaga ei mängita.

Rahanappus ei vaeva ainult eskulaape ja joodijürisid. Tänane uudis nuputreialite ja inimhingede inseneride 10%-lisest pitsitamisest kuulub samasse ritta. Kärpimine, püksirihma pingutamine ja igasugune säästmine on meie tänane päev.

Maakas 30-10-09 13:58
Väikelinna haiglaid peaks äkki kokku tõmbama? Olen ise vähe haige olnud, aga kõik sugulased tuttavad meie väikelinnast pürivad ikka Tartusse Tallinnasse, kui midagi tõsist häda on.

Enn 30-10-09 13:47
Püstitatud küsimus on piltlikult tulekahju kustutamine. Miks üldse ei arutata seda, et kõikidel maksudel peaks olema kindel süsteem? Et ei peaks iga lepalehe langemisel kohe pakkuma poliitilisi altkäemakse. Nii vanurite, koolieelikute, põhikooliõpilaste kui ka arstiabi ja ravi eest tasutav raha peaks moodustama kõigepealt riigieelarves kindla osa, sest kõik nad on mittetootvad ehk ülalpeetavad. Tootmisele ja loomisele tuleb samuti jätta oma kindel osa, et see valdkond saaks alati toimida. Teame ju vägagi hästi, kuidas me oma põllumajandust suretame lääneriikide kallima toodanguga, mille müügihind on madalam vaid tänu eurolikele pealemaksetele. Ometi saaksime ka meie oma liiduvabariigis midagi ise teha, ilma pealinnast Brüsselist palumata. Teame aastate lõikes, millise osa meil moodustavad erinevad haiged, millised on kõikumised aastati ning hooajati. See peakski olema aluseks meie raviraha osa määramiseks. Kui riigieelarve kasvab, siis samapalju ehk võrdeliselt kasvab ka raviraha, kehval ajal aga võrdeliselt väheneb. See mis praegu toimub, ületab igasuguse mõistuse, nagu igaüks kiskleks iseenda eest, mingist riiklikust mõtlemisest või suhtumisest pole jälgegi. Kindla osa kehtestamine küll põhjustaks samuti suure vennatapusõja, kuid lõpuks oleks asjad aastateks paigas. Juba rahva poolt vastuvõetud otsust ei tohi lubada muuta ükski erakond ega üksiktõusik. Siis ta kõrvaldataks kohe oma ametist ning valimistelt. Ja samuti oleks kord majas. Rahval oleks siis tunduvalt vähem võimalusi hääletada petiste poolt.
Mis aga puudutab makse üldse, siis tuleb tühistada KÕIK pisimaksud ning kehtestada valdavalt üksainus maks - TARBIMISmaks. Selles on juba ühendatud nii käibemaks kui ka tulumaks, kuid ilma altkäemaksuvõimaluseta mingitele ühiskonnaliikidele eraldi. Tarbimismaksu suuruse määraks rahvas rahvahääletusel, see on kindlaim tagatis üksikute poliitpetiste kavatsuste vastu (nagu praegu keskerakond lolli järjekindlusega kordab oma ette läbikukkunud astmelise tulumaksu kehtestamise ettepanekut ehkki võimu tarvis liitlasi otsides salgab selle maha).
Täiesti jabur on nt ka tollimaks sellistele kaupadele, mida Eesti ise ei tooda, nt autod, raadiod, telekad, lõunapuuviljad. See on lihtsalt oma tarbija nöökimiseks. Teine lugu oleks siis, kui meie turu suretamiseks tuuakse tollimaksuta sisse pealemakstavaid kaupu, mida me ise toodame. Kogu EL toimib paljukirutud sotsialismi põhimõtete järgi ning üha kehvemaks asjalood lähevad. Kapitalismist ning võrdsest turuvõitlusest jäädakse aina kaugemale.
Ainus punkt, mis tänases küsitluses on mõttekas, on haige omaosalisuse tõstmisvajadus. Teame, et osa rahvast on n-ö kutselised haiged, juba sünnist. Loodus ning pärilikkus on nii seadnud ning see tuleb teistel kinni maksta. Teine osa haigeid on ajutised haiged, üldjuhul nad kulutavad raviteenuse maksuks rohkem kui ise vajavad. Kolmas osa ehk eeldatavalt pisim osa on kogu elu terved inimesed, nemad peavadki seda ravi kogu liiduvabariigis ülal. Omaette rühma moodustavad nn oma süül haiged - jotad, suitsetajad, hooletud, käpardametnikud (eriti autojuhid). On selge, et mõne sellise ravi on ülimalt kulukas, põhjustatud tema algatusel. Sellistele tuleks määrata nn riigivõlg, mis kehtiks kuni maksumaksjatele võla tasumiseni. Mõnele jääks see võlg kaela elu lõpuni. Maha võetaks siis alati selline osa sissetulekutest, mis ületab elamiseks vajaliku, nt 4000kr kuus. Muidugi jääb alatiseks kehtima ka see osa, mille peab alati kinni maksma maksumaksja, sest mõni süüdlane saab kohe hukka, mõni pole suuteline edaspidi enam midagi looma jne.
Seega: ei mingeid pisimaksudega sehkendamisi mis tahes lippude all, vajame ühtset süsteemi, mille kehtestab rahvas ning saab muuta samuti rahvas. Vastasel juhul me üksteise kõride närimisest ei pääse kunagi.

Mimmi 30-10-09 13:47
Arvan, et 13% haigekassamaksu maksuvabalt tulult peavad maksma kõik, ka pensionärid ja siin alaliselt elavad, kuid, kuid mujalt pensioni saavad isikud. Samuti pooldan omaosalustasu uuringutelt ja ravilt. Omaosalustasu ei peaks maksma lapsed, sest nemad on tulevased maksumaksjad ja lapseeas võib õigeaegselt diagnoosimata ja ravimata jätmine tuua kaasa suuremaid kulusid hilisemas eas. Targem on seda kahju ennetada. Uuringute järgi on arstid kõige korrupeerunum seltskond. Niikuinii neile makstakse. Miks ei võiks see tasu siis olla ametlik? See suurendaks patsiendi õigust ning nõudlikkust ja kontrolli ravi üle. On üldteada, et nihuminekul, asuvad arstid ringkaitsesse. Omaosaluse tasumine võiks olla nii otsene kui ka läbi erakindlustuse. Viimasel juhul oleks kindlustusarst see, kes kontrolliks, kui optimalane on olnud diagnoosimine ja ravi.

koidula 30-10-09 13:36
Raha saamiseks:
Lõpetada erakondade rahastamine riigi poolt
Viia allapoole vanemahüvitise piirmäär
On aeg hakata tegelema riigikogu liikmete palga muutmisega
samuti on aeg vähendada riigikogu koosseisu
vaadata üle,haigekassa personali hulk

Marko 30-10-09 13:15
Arvan ,et suurim kokkuhoid tuleks , kui süsteem loobuks igasugustest kokkulepetest ravimifirmadega. Pragusel juhul müüakse Eestis ainult väga kalleid ravimeid ja turg on ikka suhteliselt suletud. Näiteks idanabrite poolt toodetud ravimid - osa täitsa turult kadunud , kuigi nende effektiivsus on juba ajas mitmekordselt tõestatud.

Об омбусмане Ев??опы 30-10-09 13:12
Действительно, советское п??ошлое даёт себя знать. В Эстонии очень т??удно защищать свои п??ава, так как дана полная власть местным властям, и там, где п??авит Цент??истская па??тия в единственном числе, невозмо?но защититься да?е п??и помощи всех законов Эстонии. К??оме того, на Цент??истскую па??тию ??аботают по-п??е?нему Министе??ства (там везде находятся их люди), кото??ые дают отписки в пользу на??ушений законов местными властями. Поэтому Цент??истская па??тия побе?дает, так как пользуется своей неог??аниченной власть в этих самоуп??авлениях и своими людьми в министе??ствах и п??очих ведомостях.
Омбусман Эстонии и госконт??оль ??аботают плохо.
Омбусман и госконт??оль дол?ны были вести п??едуп??едительные п??ове??ки к??упных самоуп??авлений и сами п??едотв??ащать эти на??ушения, потому что люди, ?ивущие там, п??осто бессильны сп??авиться с такой неог??аниченной власть ?? ент??истов, где поли?? ия и суды ??аботают на эти власти, а не для г??а?дан.
Очень ?аль, что омбусман Ев??опы не занимается внут??енними делами Эстонии, тогда бы давно было п??ек??ащено самоуп??авство и баззаконие со сто??оны Цент??истской па??тии Таллинна, На??вы и Кохтла-Я??ве, где они опять будут сидеть с помощью обмана людей и на??ушения законов.
А наш омбусман и госконт??оль ничего не видят. Или не хотят видеть????

elts 30-10-09 12:35
Millised küsimused???
Miks ei jäetud lahti võimalust küsida,kas ehk on võimalik eelarvest summasid leida,lisaks kahanevale sotsiaalmaksule,millest on mitu korda varemgi räägitud.'
Näiteks Prantsusmaal rahastatakse mingis osas tervishoidu ka eelarvest,lisaks sotsiaalmaksule.
Olen kuulnud sellest kõnelemas ka Eesti arvamusliidreid,mis on kiiresti summutatud,nii nagu meie riigis kombeks ikka on olnud.

Kuidas tuua meditsiinisüsteemi lisaraha?

  • tõsta kõigil sotsiaalmaksu (16%)
  •  
  • sotsiaalmaksustada pensionid (11%)
  •  
  • sotsiaalmaksustada dividendid (53%)
  •  
  • tõsta patsiendi omaosalust (16%)
  •  
  • rahalisa pole vaja, vähendada ravi (5%)
  •  
  •  
Vaata teisi gallupeid