P 12. veebruar
  • Sõmerpalu
    Mul sugulased elavad Sõmerpalus, sama kauge...
  • Lauri
    Veider jah on kuulata seda kohalike juttu, et jah ...
  • Ahti
    Ei saa jätta mainimata, et kohalike protestij...
  • Eedu
    Inimesed virisevad ja tahavad völja pressida ...
  • yx kuulaja
    Mõne kohaliku jutust jääb mulje, ...
  • virumaalane
    Elades Ida-Virumaal ei meeldi mulle ka et siia j&a...
  • Reve
    Kuulan seda raadiot ja mul tekkis küsimus.Kel...
  • anu
    Mis tüüpiline Eesti??? Arvan, et kui r...
  • Loodus
    laskmine ei kahjusta NATURA 2000 ala, Soomes, Su...
  • Jaak
    No see kividekuningas on küll peast põ...

Uudis+. Mall Mälberg, Lauri Hussar

28.10.2009 - 12:15

Saate avaloos räägime mobiilsete meelelahutusteenustega kaasnevast liikmemaksust, mis võib kuus inimestelt röövida sadu kroone. Stuudios on Hanna Turetski Tarbijakaitseametist. Veel teeme juttu asendusemadusest kui võimalusest viljatutel naistel lapsi saada. Uurime, kui kaugel on vastava seadusemuudatuse ettevalmistamine sotsiaalministeeriumis. Maakonnaloo rubriigis räägime valimisjärgsest skandaalist Pärnus, kus valimised võitnud Toomas Kivimägi süüdistab ametist lahkuvaid linnajuhte arvatust veelgi suurema eelarveaugu põhjustamises. Kuidas kommenteerib süüdistusi Mart Viisitamm, seda küsis Ester Vilgats.
Välisteemad: USAs toimub lähipäevil mitu küberjulgeoleku kohtumist, millest võtab osa ka täna hommikul USAsse sõitnud kaitseminister Jaak Aaviksoo. Mure Nord Streami pärast kasvab, kus on Nabucco? Tunne Kelam selgitab gaasijuhtmete tagamaid, eriti poliitilisi. Skandidaavia uudiseid vahendab Anu Kaupmees. Briti lapsed lähevad liiga vara kooli, Cambridge Ülikooli raport seda ilmselt ei muuda - räägib Kadri-Liis Rebane.

 
Kommentaarid    Paku saate teema  
| Veel

Lisa kommentaar:
Teie nimi:
Kommentaar:

Palume hoiduda kommentaaridest, mis sisaldavad sõimu, ropendamist, laimu, solvanguid, mõnitamist ja halvustamist. Kommenteerida võib arvamusi ja mõtteid, kuid hea tooni juurde ei kuulu põhjendamatud rünnakud isiku vastu.


küsimus 28-10-09 16:28
Kui asendusema ei soovi last ära anda, siis kes maksab lapsele elatist? Riik see kindlasti olla ei tohiks. Aga lapse tegelikult isalt on seda ka raske nõuda. Samas selline "äri" oleks kindel tagatis kehvas olukorras üksikule emale- rikkale asendusemaks ja lapse omalejätmisel on korralik sissetulek tagatud.

selgus 28-10-09 16:23
Kui ajakirjanik eeldab üksnes positiivseid kahtlusi, siis ta ei ole ajakirjanik, vaid ta on suuvooder. Kas siin polegi põhjus, miks Eestis on ajakirjanike põud.

reili 28-10-09 16:15
Paranduseks.
võrdlus minu eelmise kommentaariga

reili 28-10-09 16:12
Kommenteeriksin veel inimesi kes viitasid lastekodudele, et miks sealt ei adopteerita. Aga kas sellel olete mõelnud kuidas lapsed sinna satuvad. Loomulikult on erinevaid põhjuseid aga paljud just selle pärast, et vanemad neid ei taha või ei saa hakkama. Ja siit ka võrdlus eelmise kommentaariga.
Miks ei keelustata sellisel juhul seadusega narkomaanide, joodikute ja tesiste inimeste sünnitamist, kes tegelikult lapsi ei taha või nende eest hoolt kanda ei suuda.

Ja veel, et asendusema kannab ikka teiste inimeste last mitte enda last.

Maria 28-10-09 16:09
Lisan veel: pole vaja jalgratast leiutada. Tuleks tugineda teiste riikide (näit. Kalifornia) kogemustele asendusema valimisel ja sobivuse kindlaksmääramisel. Siis poleks probleemi, kellele laps jääb

Anti 28-10-09 16:08
Asendusema ei ole siiski samatähenduslik surrogaatemaga, niiet neid sõnu ei saa üksteisega asendada, ei kõla see surrogaatema midagi halvasti väga hästi üheselt mõistetav.

Maria 28-10-09 16:05
Ärakuulanud saate ja kommentaarid lisan "tagantjärgi tarkusena", et osa sõnavõtjaid ilmselgelt ei saanud aru, et asendusema ei ole bioloogiline ema. Seetõttu ei sobi ka soovitus, et lastekodust pärit laps teeb sama välja.

Nups 28-10-09 16:04
Tegelikult jäi mulje, et paljud raadiokuulajad ei saanud aru kes see asendusema üldse on. Üsna paljud arvasid (tõenäoliselt), et asendusema, on naine kes sünnitab OMA lapse ja siis annab ta vastavast lepingust lähtudes ära.

Inga 28-10-09 15:59
Täpsustan, et oleksin nõus olema asendusemaks oma tuttava paari bioloogilisele lapsele. Päris võõrastele ma ei suudaks asendusema olla.

Bika 28-10-09 15:52
Defektide vastu aitab tänapäeval Geeni uuring ning selle läbi saadakse teada. Enda tutvus rindkonnas on selliseid kes on enne geeni uuringu teinud kui lapse saamiseni läheb. Ning selle pärast küll nüüd muret ei pea tundma.

Jaak 28-10-09 15:52
Kui riik vahendab teenust, ei puutu naine ja asendusaema üldse kokku. Tegemist on salastatud andmetega nagu lapsendamisel. Asendusema, kes võib sellisel juhul olla ka sellega leiba teeniv isik, ei näe last mitte kunagi ja ei saa teada, kellele ta teenuse osutas.

Jaanus1 28-10-09 15:50
Asendusemadus on tänuväärne, aga sõne "surrogaatema" on halvakõlaline. Võiks kasutada mõistet "asendusema".

Anonüümne 28-10-09 15:49

K. 28-10-09 15:22
Kindalsti tuleks seadustada asendusemadus ja pooldan, et see oleks lubatud naistele, kes ise ei saa tervislikel põhjustel last kanda ja sünnitada. Kindlasti tuleks ära määratleda ka, kes tohib asendusema nn teenust pakkuda.

Vastasel juhul võib tõesti tekkida äri, et "küpsetusahju" hakatakse valmima mingite väliste näitajate puhul.

Nõustamine/teraapia peab olema kõigle osapooltele kohustuslik, et inimesed ikka aru saakid, mida nad ette võttavad.

Inga 28-10-09 15:18
Asendusemadus on hädavajalik, sest igal naisel, kes soovib, peaks olema võimalus last saada. Oleksin nõus asendusemaks olema sellisele naisele, kellel endal ei ole kahjuks võimalik last kanda.

Jaak 28-10-09 15:13
Asendusemadus peaks olema kättesaadav kõigile ja "äri" riiklikult kontrollitud. Selleks tuleb koostada vastav seadusandlus - kes on asendusema, kellele, millise hinnaga ja milliste sotsiaalsete tagatistega.

lauri 28-10-09 15:00
Maris.
Meditsiini arengu tõttu ongi aafrikas rahvaarv meeletult suur. Kuna meditsiin polnud tänase saate teema ei hakanud selle üle pikemalt arutlema.
Aga jah, nõrgad praagitakse välja looduse poolt, kuid tänapäeval sekkub inimene sellesse protsessi. Kuidas kui palju ja mis tingimustel on juba väga erinevate aspektidega teema. Loodame igatahes, et kõik siiski saaks terveks ja oma lapsi, kuid peame siia, Maale, ka ära mahtuma.

Anonüümne 28-10-09 14:58
Juhul, kui asendusemadust kasutatakse ainult pärisema võimetuse tõttu lapsi ise saada, on selline võimalus igati aktsepteeritav. Kindlasti aga hakatakse sellist võimalust kasutama figuuri hoidmise nimel - kuidas siis asjasse suhtuda...

Miks 28-10-09 14:49
vabandust, venelasi...

Maris 28-10-09 14:48
Kõige kurvem on, kui lastetusest rääkides tuuakse argumendiks "kõik ei peagi lapsi saama, loodus on nii määranud" - jah, kõik ei pea - nimelt need inimesed, kes lapsi ei armasta, nende eest hoolitseda ei suuda.
Juba ammu ei saa sellistes küsimustes tugineda looduslikkusele - siis peaks keelatud olema ka südameopertasioonid (kõik ei peagi terve südamega elama, loodus reguleerib südameatakkide abil ülerahvastatust), vähiravi (kõik ei peagi vähita elama, loodus reguleerib vähi abil rahvastiku arvu), gripivaktsiinid, neerusiirdamised, nohutabletid, vereülekanded ja nii lõputult edasi.
Inimlikkus tänapäeva maailmas ju tähendabki seda, et neile, kel on mingi mure, püütakse appi minna; neid, kelle loodus on mingis valdkonnas abitult kannatama jätnud, püütakse aidata, mitte ei hüüta appi karjuvale uppujale: "Ei saa tulla, loodus reguleerib praegu siin ülerahvastatust, kurb küll!". Me aitame ju haigeid, lastetus on täpselt samasugune terviseprobleem, nagu palju teisigi. Kui selle vastu on "ravim" olemas, siis tuleks seda - väga läbimõeldult ja kontrollitult - ka kasutada.

protest 28-10-09 14:32
Algatuseks. Soomes oli asendusemadus kunagi lubatud ja mingi aeg tagasi keelati Soomes see ära. Miks? Palun sellele küsimusele vastust.
Mina olen asendusemaduse vastu. Eesti riik on nii väike, et me ei muutu mitte kunagi võrdseks suurriikides toimuvaga, seega võrdlus Ukrainaga, USA-ga.... on liiast. Meil on lihtsalt nii vähe rahvast ja seepärast meil eksperimenteerimiseks võimalust ega ruumi ei ole. Asendusemadus annab kohe hoobi üldisele lohakusele, naiste terviskäitumisele(litsimajanduse lokkamine, sportliku eluviisi puudujäägid, talv läbi palja nabaga ringipoosetamine). Pärast on õigustus vinguda, et näe lapsi muidu ei saa.Samas on lastekodudes lapsi küll, Ameerikassse millegipärast meie lapsi lapsendamiseks piisab... ei peagi kohe last lapsendada saama, kui vaid hommikukohvi juures mõte tekib. Jutud sellest, et see puudutaks 2-3 naist, on puhas häma. Tooge välja numbrid, kui mitu last tuuakse juba praegu igal aastal Ukrainast ja mujalt riikidest. Ah et Ukrainas on jama "lapse järgi käia". Minu arvates on ju siis Eesti riigi seisukohalt kõik väga hästi.
Jätke need sõnad meelde. Kui asendusemadus tuleb, siis muutub see automaatselt äriks selle sõna kõige räpasemas tähenduses. Tehke mulle selgeks, et milline on karistus- raku siirdamine toimub Ukrainas( jutu järgi , tegelikult äri nimel siin mõnes erakliinikus) ja sünnitamine juba siin, juhtus, surrogaatema last ei soovi ja tegelik ema pannakse vangi või??????? Kas ikka on laps sellisel juhul kaitstud ja kes olukorras süüdi on ? Seepärast ma protestin ja ei soovi Eesti ümberkujundamist mingiks Ladina- Ameerika tüüpi riigiks.

makarovile 28-10-09 14:25
miks te vihkate venelasi ja miks ei või neid samasugusteks inimesteks pidada Eestimaal kui eestlasi?

lauri 28-10-09 14:08
Asendusemadusest.

Osad mehed ja naised ei ole võimelised lapsi saama ja kõik ei peagi. See on looduse regulatsioon ülerahvastatusega võitlemiseks (nagu ka looduskatastroofid, epideemiad jne).
Aga arvan, et surrogaatemadus võiks olla lubatud negatiivse iibega riikides ja rangelt keelatud eriti suure positiivse iibega maades.

Pahasele 28-10-09 13:51
Aga kas mitte Makarov ei rääkinud sellest, et linna raha eest ärgitatakse PBK-s eestlaste vastast viha. See oli ju Ivani kommentaari mõte.

Liina Leib 28-10-09 13:47
Kindlasti tuleks ruttu seadustada asendusemaduse seadus. Ja mitte mingil juhul nii väikeses ulatuses, s.t. 2-3 juhtu aastas. Kindlasti palju-palju kordi rohkem, kui arvestada eesti rahva madalat iivet.

Mari 28-10-09 13:47
ASENDUSEMADUSEST
Olen tulihingeliselt selle poolt, et Eestis asendusemadus seadustataks! Usun, et see oleks ainus tee emaks saada ikka märksa rohkematele paaridele, kui saates kõlanud 2-3 naist aastas.
Viljatus on paari jaoks väga tõsine, hingekraapiv mure, ja kui on võimalik sellistele paaridele asendusemaduse seadustamise näol appi tulla, siis on see küll ainult positiivne. Eesti saaks väga-väga õnnelikke perekondi juurde :)
Ebaeetiline oleks asendusemadus juhul, kui surrogaatemad sellega elatist teeniksid või kasutataks asendusema mingil muul põhjusel kui võimetus last kanda (no umbes et mõni mimm ei taha oma figuuri rikkuda ja "palkab" kellegi teise oma last kandma). Päris kindlasti aga pole nii vabameelset asendusemaduse lubamist Eestis kavas seadustada ja seega pole mingist ebaeetilisusest küll põhjust rääkida.

reili 28-10-09 13:41
Pean vajalikuks seadustada asendusemadus neile kes ei saa ise last kanda ja sünnitada oma tervisest lähtudes.
Kahju sellistest paaridest kes soovivad, on valmis nii materiaalselt kui ka emotsionaalselt saama lapsevanemaks aga tervislikel põhjustel seda ei saa.
Samas kus lapsi saavad narkomaanid, alkohoolikud. Neile ei ole ju keelatud lapsi saada. Miks siis inimestele kel on tervislikud põhjused.
Loomulikult on see väga raske teema, aga siiski asendusemadus on neile ainus võimalus.


VÄGA PAHANE 28-10-09 13:30
Ivan Makarov jätkab riigiraadios vana plaadi keerutamist nimega "veneviha õhutamine",mis ilmselgelt on tellimuse täitmine.
KAS oodatakse võimalust uue pronksiseaduse rakendamiseks?
Kui mina oleksin venelane,siis tunneksin sügavat häbi sellise kvislingi pärast,



Väga kurb 28-10-09 13:26
Kuna Venemaa ähvardab pidevalt sõjaliselt oma "Kaasmaalasi"kaitsta,siis järeldub,et peame kiiresti VENE KODANIKUD siit välja saatma.

Kurb 28-10-09 13:09
Ivan Makarovi kommentaar oli täna iseäranis mõtlemapanev, sest kui tõepoolest mängib Keskerakond venelastega seoses vaid vastandumisele laotakse vundamenti uueks pronksiööks.

Kas peate vajalikuks seadustada asendusemadus?

  • Jah, inimesed peaksid saama selle üle ise otsustada (12%)
  •  
  • Jah, aga ainult siis kui naine ei saa ise last kanda ja sünnitada (74%)
  •  
  • Ei, see on ebaeetiline (14%)
  •  
  •  
Vaata teisi gallupeid