
Uudis+. Lauri Varik, Arp Müller
14.04.2009 - 12:15
Kõigepealt kuulame Praxise analüütiku Andres Võrgu arvamust valitsuse pensionimaksete külmutamise kohta, aga räägime ka fondihaldurite valitsemistasudest, mille piiramisest pole juttu tehtud.
KUULA INTERVJUUD SIIN
Lae alla Flash Player kuulamiseks
Kell 13.20 uurime, kuidas Eesti rattarikkaks teha, homme algab vastav kampaania. Sel teemal ka tänane küsitlus. Setu lugu on kohalike teede olukorrast.
Välisteemades: kell 12.45 kuulete intervjuud Jenny Suttoniga, Briti kodakondsusega daam, kes otsustas 1970ndatel kolida elama Venemaale Irkutskisse ning kaitseb seal nüüd Baikali ümbruse loodust. Tai poliitilisest kriisist räägib Mai Loog Bangkokist. Kell 15.30 Itaalia uudised.
Kell 16.40 filmiminutites tuleb juttu Haapsalus algavast õudus- ja fantaasiafilmide festivalist.
Lisa kommentaar:
Meeli 14-04-09 15:29
Tallinna linna teehooldajatele peaks mingi palvekirja saatma, et nad rattateede maha-pealesõite nii kõrgeks ei laseks töömeestel ehitada, rehvile paar ohtliku kohta on Sõpaka peal (norm kiirusega sõites), muidu on see tee ok. Mustamäe tee "rattatee" on bussipeatuste ja jalakäiate poolt täiesti üle võetud, mõttetu lõik. Lihtsam on jalgrattaga "autot" sõita, pole nii hull midagi, kuigi jah- ekstreemolukordi tekitavad suunatuld mitte kasutavad tainapead. Rattaga käin tööl, trennis, poes, lõbusõitu tegemas- ratas on mulle auto eest, läbi aasta. Sõidke rattaga- säästate aega ja loodust :)!
tartukas 14-04-09 14:34
kasutan ratast punktist igapäevaselt A punkti B liikumiseks. tartu suuruses linnas on ratas igati mõistlik sõiduriist.
meie maja garaažisis on 6 ratast. autot seal ei ole. ega mahukski.;)
igalmehel oma ratas ja igaüks saab liikud sinna kuhu vaja ja siis kui just temale sobib.
mingil ajal proovisime ka autot pidada aga kasu ja kulu vahekord osutus mittemõsitlikuks.
rattateedest e tahaks täna rääkida. neid tarus sisuliselt ei ole. seega sõidangi valdavalt ikka sõiduteel. ehk riia tänav välja arvatud.
ratta parkimisega on lood nii ja naa. on koole, mille juures on väga head ratta hoidmise võimalused. meenub kohe tamme gümnaasium aga ka koole, kus pole isegi aiaposti, mille külge tarast lukustada.
lõpetuseks.
kiiduväärne üritus murdmaks stampi, et ratas on vaid mingite veidrike kummaline hobi.
edu!
Soobel 14-04-09 14:30
Aastaringse sõidu koha pealt tõesti riietusega probleeme ei ole. Õieti kõige lihtsam on suvel ja talvel, suvel lase lühikeste käiste ja sandaalidega, talvel paki end sisse ja jälgi vaid kaht asja: esiteks et kuskil poleks auke, kus tuul kraevahele või käisesse puhub ja teiseks et ükski riietusese, eriti kinnas või saabas ei pigistaks kuskilt. Pigistatud kohtadest pakane ründab otsekohe.
Kõige raskem on riietuda praeguste 0kraadi ümber ilmadega, see piir on väga õhuke, kustmaalt end läbi higistad ja kust end ära külmetad.
Probleemsem on ratta vastupidamine talvel: sool katab tsingitud kodarad valkja kareda oksiidiga nädala möödudes. Ei tea, kuidas poest ostetud kuumtehnoloogiaga kantud rattavärv vastu peab, isevärvitud ratas peab vaid ühe hooaja vastu, kevadeks on porilauad ja hargid roostes.
Eriti hävitavalt mõjub talvine liivasegune lobjakas peente käikudega rataste ülekannetele, hammasrataste vahe täitub sodiga ja kett hakkab üle viskama. Samuti ei saa kindel olla klotspiduritele, liiv ja sodi sööb nii klotse kui velgi. Ainus ülekanne, mis talvel tõrgeteta töötab, on klassikaline tagasiväntamise piduriga ühekäiguline variant. Muidugi on tungivalt soovitatavad ka naelkummid. Ja kel ruumi on, sel oleks soovitav talvel jääkonarustel ja soolalägas sõitmiseks üldse eraldi ratas teha, võimalikult lihtne ja töökindel, mille küljes on võimalikult vähe osi, mis võivad üles öelda.
saarlane 14-04-09 14:19
Mina olen üks saarlastest, kes sõidab aastaringselt rattaga. Käin koolis/tööl, sõidan lõbu pärast, teen trenni jne. Kuressaare linnas on mõne aastaga olukord väga positiivselt muutunud. On ehitatud palju rattateid ning liiklus pole väga tihe. Meie perekonnast sõidab ema ka igapäevaselt rattaga.
Olen nõus Tõnuga, et saage üle sellest "hooaja" kombest. Pole olemas halba ilma, on halb varustus.
Soovin edu kampaaniale "Eesti rattarikkaks".
timo 14-04-09 14:11
Elan maal ja käin tööle 150km kodust, varem veelgi kaugemale. See välistab jalgsi või rattaga käimise. Meie kampaaniad on kahjuks pigem kärestikus vastuvoolu ujmine (pärivoolugi on uppumine suure tõenäosusega...)! Veel 10a tagasi kasutasin jalgratast tihti kodu ümber asjatades, kuid tänaseks on jäänud vaid lõbusõit. Uut ratast niipea osta ei plaani, kuna hind on ka "odavatel" kõrge ja kasutusvõimalused nigelad. Peab parajalt hull olema, et moodsatel teedel ketti venitada ja loota sambapensionist pikalt mõnu tunda...! Kauplused, töökohad ja koolid koondatakse suurtesse keskustesse surudes rahvale nii linnas kui maal peale autot. Aeg on ka ülepaisutatud väärtuse omandanud. Kuhu ma siis rattaga lähen???
oliver 14-04-09 14:06
Elan maal ja sõidan jalgrattaga pea iga päev ca 15 km oma lõbuks, kasutada on ainult keskmise liiklustihedusega maantee ,aga pean autojuhtide kohta ainult tunnustvalt ütlema,ei ole tekkinud selle 5-6 aasta jooksul ühtegiohtlikku olukorda.Talvel sõidan nädalas paar korda ka 15 km otsi ,kuid suvel teen kuus paar korda 70 km otsa punktist A punkti B ja tagasi.Tänavune talv oli ratturile ebasõbralik, oli palju jääd ja libedaid teelõike.
Kai 14-04-09 14:04
Unustasin ytlemast, et Hollandis on jalgratas osa liikluskultuurist, siin on igalpool jalgrattateed.
Kai 14-04-09 14:02
Elan ise Hollandis ja kasutan jalgratast igapaevaselt, kain tool, poes.Teisiti oeldes jalgratas on osa minu igapaevasest elust! Ma ei kujutaks ette oma elu ilma jalgratast.
tartlane 14-04-09 13:52
Kasutan ratast igapäevasel liiklemisel juba 4 aastat, kuid kurjaks teeb linna ja politsei suhtumine. Esimesel puhul tehakse teid vaid mõeldes autodele- sõiduteele võiks märgistada ka rada jalgratturitele liiklemiseks. Näiteks Tartus Riia mnt linnast välja sõitmine on väga keeruline- Tähe ja Kastani tänava vahelisel lõigul jalgrattateed pole, aga suure liiklusega tänaval ka autode vahel sõita ei julge, kõnniteel sõites rikun liikluseeskirja. Ometi pole kuulnud, et jalgrattur jalakäijale otsa sõites suurt viga oleks teinud, auto ja jalgratturi kokkupõrkel saab jalgrattur kindlasti rohkem haiget. Olen isegi mitmel korral kõnniteel sõitnud, kuna tee on nii kitsas, et kui suur veok mööda sõidab, on valida- kas rikkuda liikluseeskirja ja ellu jääda või riskida oma elu ja tervisega. Ja ega kiirust arendavad jalgrattasportlased ju niikuinii kõnniteedel sõida, ikka rahulikud linlased. Paluks rohkem inimsõbralikku ja rohelist suhtumist võimuorganitelt!
Holger 14-04-09 13:46
Sarnaselt paljudele kommenteerijaile kasutan ratast valdavalt liiklusvahendina. Tihti ka talviti. Valdavalt sõiduteedel, kuna rattateed lõppevad tihti ootamatult, on ebaratsionaalse trajektooriga (vt Soobeli sissekanne) või on jagatud jalakäijatega, kes on väga ettearvamatu liikumisega ja seega autodest liiklusohtlikumad. Oluline on tähelepanelikkus, eeskirjade järgimine ja enese nähtavaks tegemine.
Wikenty 14-04-09 13:44
Kuna elan väikelinnas Paides siis siin on rattaga liiklemine turvaline, autod aksepteerivad ratureid. siin ei ole olnud konflikti ratturi ja auto vahel.Juhul kui täidad ise liiklus eeskirju. ja śama lugu on kah Viljandis kus sind austatakse. kui oled ise korektne liikleja.
kontsadega 14-04-09 13:41
on rattaga väga hea sõita! või siis paned kontsakinga rattakorvi ning kohale jõudes saab daami mängida-jala ei viitsiks pikka maad kontsaga käia ja/või kingi kaasa vedada.
riietusest 14-04-09 13:36
tõsi ta on, et hea varustusega saab aasta läbi sõita. aga probeleemiks on, et spordipoed ei müü varustust harilikule inimesele, on üht ja teist proffidele jube kallilt. ise uuendan varusid Soomest, kust saab soodsa hinnaga igas suuruses ja iga ilma jaoks lihtinimesele mõeldud varustust.
kliima on meil sarnane Soome, Rootsiga aga tundub, et meil on jääd rohkem ning tänavad on koristamata, mis teebki talvel sõitmise ohtlikuks-pole ruumi ratta jaoks.
välsimaalt 14-04-09 13:33
tundub, et eestlastele on jalgrattasõit ka psühholoogiline asi, mitte ainult viletsa tee, vms asi. Jalgratas on eriti cool suurtes linnades ja see ei pea olema mingi eraldi ettevõtmine, mehed ülikondades ja naised kontsakingades sõidavad rattaga tööle siin kus mina elan.
helin 14-04-09 13:29
Sõidan rattaga iga päev käin end vormis hoimas linna ligidal maal ja veel sõidan linnas ringi oma asju ajamas .maal sõidan ringi loodust nautimas .Kahjuks pean üksi sõitmas käima,sest ei ole minu sõrannade seas ühtki kes viitsiks loodusesse sõita ja seal seda nautida.
Tõnu Kuusk 14-04-09 13:26
Tere,ei ole rahul suhtumisega "Ratta-hooaeg", saage ükskord juba nendest togmadest üle!Rattaga sõidetakse siis kui tuleb soov ja tatmine mitte siis kui "hooag" käes!
Lasin iljuti kesk linnas ratta varastada,juba 11.nes.Esi rattas ja taga rattas on sõidu-ajal tõstetavad,(äärekivid) ainuke probleem on pinge langusest tingitud jalgade valu pärast pikka pausi.
Taas-kasutus-keskusest pidi saama odavamalt, eks see ongi vist elu-stiil.Kõike paremat.
kahju 14-04-09 13:11
olen kolimas tagasi Eestisse üle väga mitme aasta ja kõikjal on olnud kombeks sõita jalgratastega, NYCs, Stockholmis, Prahas, jne. Kommentaare lugedes tuleb tunne, et see tore harrastus ja igapäevane asi tuleb nüüd unustada. Väga kahju!
Kalamaja 14-04-09 13:10
Nõus väikelinlasega, ka minu meelest puudus see kõige sobivam variant vastuseks. meie sageli ühendame lõbusõidu näiteks poeskäigu või sugulaste külastamisega. Rattateid oleks hirmsasti vaja. Oleks hea, kui jälle valitaks Salumäe linnavolikokku, ta tegi omal ajal siiski ju midagi ära. Kahjuks liiga trennitegemise / sportimise kallakuga, aga asi seegi.
väikelinlane 14-04-09 13:05
Teie küsitluses on minule sobiv vastusevariant puudu, aga valisin siiski esimese vastuse, sest see on ainus, mis viitab ratta kasutamisele "asja pärast", mitte trenni või lõbu pärast. Kuna töötan kodus, pole mul vaja tööl käia, aga rattaga käin kõiki muid asju ajamas - kõige sagedamini poes. Meil siin sõidabki enamik inimesi rattaga ikka selleks, et liikuda punktist A punkti B. Vahel harva saab muidugi lõbusõitu ka tehtud.
Kuulaja 14-04-09 12:56
Mina panin end igal juhul kirja Eesti rattarikkaks projekti, kuigi ma ei ole aastaid üldse rattaga sõitnud. Veidi hirmutab ka.
ann 14-04-09 12:50
s]]]]]]]
Allar 14-04-09 12:47
Rattavarastele ei meeldi rikutud välimusega jalgrattad, sellest lähtudes olen oma rattal kirjad-logod üle värvinud ja pori pesen maha äärmiselt harva.
Ollen ikka aasta ringi sõitnud ja kordagi pole ratast varastatud, 14 aastat järjest.
Kord varastati poe juures esilamp jm nipet-näpet, aga siis olin just tund tagasi ka ratta läikima löönud.
Jämedast trosslukust on piisanud.
Soobel 14-04-09 12:41
Kuidas teha Eesti rattarikkaks - selleks on vaja luua võimalused jalgrataste kasutamiseks igapäevaseks transpordiks tööle, kooli, poodidesse jne.
Kui sõita praegu linnas rattaga kõiki liikluseeskirju järgides, osutub jalgratas lihtsalt kaasasveetavaks 20-kiloseks killavooriks, millel puudub igasugune eelis muu transpordi ees, kuna peab pidevalt teed jagama jalakäijatega, siksakitada mahajoonistatud ratta- ja jalakäijate teede järgi üle autoteede, veeretades ratast sebral käekõrval jne. Kuiroosseim koht Tallinnas on näiteks Tondi tänav, kus napi kilomeetri jooksul käib rattatee ühelt poolt teisele kolm või koguni neli korda. Palju targem pole ka Tartu maantee, kus jalgrattad ja jalakäijad on suunatud ühele 1,5m laiusele kõnniteele, millel kohati seisavad veel pingid ees.
Et ratast reaalselt töölkäimiseks kasutada, tuleb siiski need kõnniteedele maalitud triibud unustada ja minna tänavale autodega ühte sammu sõitma. See aga eeldab juba lahingulenduri reaktsiooni, tähelepanu ja kogemust...
Märkida tuleb veel ka korralagedust jalgrattateedel tavaliste jalutajate osas - Näiteks Piritalt Kadriorgu vändates tuleb päikeseliste ilmadega enda ohutuse tagamiseks rattatee asemel automagistraalil sõita, kuna rattatee on jalutajaid, koerakesi ja lapsevankreid täis. Mõnedel jalakäijatel jätkub süüdimatust isegi Lillepi ringil lapsevankreid veeretada, mis siis, et keelumärgid on püsti ja mööda tuhisevad kalliste ratastega sportlased 50km/h
Elis 14-04-09 12:40
Minu elukoha ja töökoha vahel on kõigest 15 minutit jalgrattasõitu ja seda Tallinnas Kristiine-Vanalinna marsruudil. Jalgrattaga tööle julgen ma minna aga harva, sest iga kord kogen umbes ühte-kahte-kolme juhtumit, kus esimene mõte peas on: "Huh, see läks küll napilt". Olgu põhjuseks jäärapäisus või hajameelsus kas minu või autojuhi peas, aga põhipõhjuseks on see, et Tallinna kesklinnas puudub turvaline jalgratta teedevõrk. Seetõttu puudub turvaline võimalus jalgrattaga tööle-kooli sõitmiseks. Jalgrattateid on ehitatud valikuliselt ja pigem meelelahutuslikel eesmärkidel, mis on loomulikult hea, kuid enne kui linna teod rattarikkamaks ei muutu, ei saa rääkida jalgrattast kui alternatiivsest sõiduvahendist auto/mootorratta ja ühistranspordi kõrval. Vahel tundub mulle Tallinnas jalgrattaga sõitma õhutamine tagurpidikäiguna, aga samas on selge see, et kui jalgrattureid näha ei ole, siis ei tule ka jalgrattateed niipea... Loodan siiralt, et kampaania õnnestub ja me saame oma teed kätte.
Wiky 14-04-09 12:38
Suvel on jagratas igapäevan sõiduriist käin tööl ja sõidan maale puhkusele. Kuna teed on kah järjest paremaks läinud on m'nusam söita. Ma ei Rääggi Tallinn- Tartu maanteest se on rattasöitjale lausa ohtlik, sealsöidvad ainult kamikazed.
aa.. 14-04-09 12:36
saastunud õhk on probleem, aga saab kasutada ühekordset maski nina ees. Riiamäest tipptunnil üles vändates on tõesti tunda, kuidas hingamisteed kattuvad musta kihiga:(
Mann 14-04-09 12:33
Sõidan ise iga päev Tartus rattaga, see on kiireim viis. Olen teinud katse hommikusel tipptunnil: rattaga jõuan Ropkast kesklinna tööle 13. minutiga, bussiga 20. min ning autoga 22. min. Tartus võiks siiski olla vastu võetud seadus, et jalgratturid võivad sõitmiseks kasutada ka kõnniteed, seni kuni linn ehitab välja rattateed. Tean, et jalakäiad ja ratturid mahuvad ilusasti kõrvuti linnas liikuma. Küll aga on autojuhid väga ebaviisakad ning mõni tropp lausa surub ratturit tee serva, kus on suured augud ja liiga kõrged äärekivid. Samuti ei tunne autojuhid ratturiga liikluses kohtudes paremakäe reeglit ning suunatuli ei paista töötavat. Mul on kaks last ning mina oma eluga sõiduteel riskida ei tahaks. Arvan, et seetõttu on väga ebaõiglane (puhas kius?), kui politsei trahvib rattureid, kes sõidavad kõnniteel.
Suvitaja 14-04-09 12:26
Sõidan jalgrattaga ainult suvel ja maal.Linnas - korteris pole ruumi ratast hoida,trepist raske tassida,saastatud õhk,jalgrattateid igal pool ei ole,palju vargaid ei julge välja jätta.Meie kliimas sobib ainult 6kuud.




Palume hoiduda kommentaaridest, mis sisaldavad sõimu, ropendamist, laimu, solvanguid, mõnitamist ja halvustamist. Kommenteerida võib arvamusi ja mõtteid, kuid hea tooni juurde ei kuulu põhjendamatud rünnakud isiku vastu.