
Uudis+ Lauri Varik, Tiit Karuks
17.03.2009 - 12:15
Haridusminister tahab tagant utsitada koolivõrgu korrastamist ehk maakeeli gümnaasiumide koondamist. Mida arvavad eksperdid? Viljandis on koos Ugala teatri uus nõukogu, loodame kuulda lähemalt konflikti tagamaadest ja lahendustest.Setu lugu on umakeelepäeva tähistamisest.
Välisteemades: Vallo Kelmsaar käis läinud nädalal Afganistanis ja salvestas usutlused "maailma oopiumikeskuses" Helmandi provintsis töötavate Eesti meedikutega. Läti leegionäride päev möödus rahulikult. Kommenteerib Veiko Spolitis. Mis Itaalias uuemat. Ülevaate teeb Ülle Toode.
Pärast kella 16 tuleb juttu pärimus- ja jazzmuusikat siduva ansambli Paabel tegemistest ja kell 16.40 algavas filmikommentaaris on vaatluse all Rasmus Merivoo fantaasiaküllane mängufilm Buratino.
Lisa kommentaar:
Sool havale 18-03-09 12:34
See on soola riputamine nende haavale,kelle tervis ei võimalda sünnitada ja tervisega seotud on ka majanduslik olukord ,ei saa lapsendada.Pealegi on kõik narkarid,vargad,mõrvarid jne.kellegi sünnitatud.Premeerime nende vanemaid?
J. 17-03-09 16:49
Kurjategijaks kasvanud (korduvalt või raskeid kuritegusid sooritanud) tuleb sealjuures lisa andvast arvestusest kindlasti välja jätta.
4 lapse isa 17-03-09 16:09
Olen kommentaatoriga tartukas täiesti nõus.
Ema kasvatas meid kolme last ja isa käis tööl. Siis kui saime suuremaks ja ema sai ka tööle minna ning pensioniea saabudes tahtis saada pensioni tuli pettumus. Täis pensioniaega ta ei olnud suutnud sellega välja töötada. Määrati osaline pensioni. irvitades öeldi veel, et teil on ju lapsed. Lastel on aga siis juba omad pered.
Momendil ei olnud küsimus lastetusmaksus, vaid nende pensionäride toetamisest riiklikult, kes on kasvatanud lapsi. Ise olen 4 lapse isa. Oma pensionisambaid pole saanud "ehitada", sest raha kulub perele. Pensionär ei taha olla kerjus, kes peab kerjama oma lastelt. Lapsed on riigi tulevik
ema 17-03-09 16:01
lastetusmaks-ainult loll tuleb selle peale.Lapsi ei tohiks sünnitada sellepärast,et muidu tuleb mingi lisamaks kaela.Lapsed peavad olema oodatud oma perre.Kui sul on palju lapsi ja sa ei leia aega nende kasvatamiseks ja nad lihtsalt kasvavad,ilma et sa neile midagi pakkuda suudaks,siis see on väga vale.
ku 17-03-09 15:57
Lastetud pered kulutavad tuhandeid kroone kuus laste saamiseks, kuid nad ei räägi sellest. Need summad lähevad viljatuskliinikutele ja ravimifirmadele.
Olen absoluutselt penisoni suurendamise vastu laste arvu pealt. See on väga ebaõiglane.
Enamus lastetutest pole pole sellised viitsimatusest lapsi kasvatada, põhjused on mujal, kuid neist ei tihata rääkida.
Holger 17-03-09 15:55
Need, kes on lapsi tahtnud ja need saanud, nende suurimaks tasuks on rõõm nendest. Riiklik sekkumine maksude näol toob minu arvates ainult lisatüli inimeste vahele.
Vanavanaema 17-03-09 15:55
Ka mina olen seda meelt, et kehtestada nn lastetusmaks. Kui mingil põhjusel keegi lapsi ei saa, on temal võimalus ikkagi lastetusmaksu näol oma panus ühiskonnale anda. See pole karistus! See on võimalus!
3 lapse isa 17-03-09 15:53
Lastetutel on võimalik lapsendada laps ja täita samasugune kohus ühiskonna ees kui oma lapsi kasvatanud vanemad. Mina ei poolda erandeid. Lastetusmaksu aga pooldan täiesti.
arvamus 17-03-09 15:52
lapsi mitte saavad või mitte soovivad inimesed jõuavad oma pensioni muud moodi ka koguda ja kindlustada. Maal tihti rohkem lapsi ... linnas ongi lihtsam koguda oma pensionieaks rohkem raha.
samuti 3 lapse ema 17-03-09 15:52
Toetan täielikult pensionäri.Kes mingil põhjusel ei saa lapsi,siis selleks puhuks tuleb välja töötada eriseasdus.
Eva 17-03-09 15:50
Mind teeks see maks veidi kurvaks - olen 30 aastane naine ja sooviks väga, väga, et mul oleks laps, kuid kahjuks pole see võimalik..
anita 17-03-09 15:46
lapsendamisele voiks rohkem moelda,,
Arvaja 17-03-09 15:46
Arvan, et Neiveldile on ämmamamma andnud hääd nõu kah poliitikasse minna ja see praegune idee on alguspauk Neiveldi valimiskampaaniasse.
üksikute inimeste karistamine 17-03-09 15:44
See oleks lastetute inimeste karistamine! Tean mitut toredat ja tublit umb. 35-40 aastast naist, kes hea meelega sünnitaks ja kasvataks lapsi, aga laste saamiseks on tarvis ka meest, kuid seda neil pole. Miks ei ole - väga keeruline! Lihtsalt suhted pole sujunud. Inimesed on niigi õnnetud ja nüüd tulla veel nende konnasilma peale tallama.
udo 17-03-09 15:41
Põhimõtteliselt olen nõus, kuid antud juhul oleks see siiski tagantjärele tarkus, st pensionär ei saa enam ka kõige parema tahtmise korral enam midagi parandada ega heastada - seostada on vaja laste arvu lastetusmaksuga, sest siis on laisal ja rikkal vanapoisijurakal veel paras aeg end parandada ja lapsi soetama hakata.
Getti 17-03-09 15:35
Mulle on vähi tõttu tehtud operatsioon, mille tõttu pole mul võimalik lapsi saada ja mingi viljakusravi siin ka enam ei aita... Mida mina pean tegema? Pensioni nimel mõne lastekodulapse adopteerima? Praegu olen ma juba 43 aastane...
Miina 17-03-09 15:25
Mingil määral on see seotud ju ka tänasel päeval?
Saadakse ju lastearvu järgi nö aastaid juurde?
Aga muidu arvan,et nimetada igat sündivat last meie tulevaseks maksumaksjaks, on ilmne liialdus. Kahjuks osa lapsi jõuavad vanglasse, osa väliismaale elama /tööle.. Ka on noores eas surmaga ja eluaegse vigastustega õnnetused meie riigis väga levinud.
Nii et isiklkult küll ei julge öelda,et see oleks mingi päästerõngas.
eha 17-03-09 15:24
Momendil kehtiv riiklik pensionisüsteem arvestab laste arvuga- iga lapse pealt on võimalik saada 2 aastat tööstaazile lisaks. Üleskasvatatud laste arvestamine tuleks siduda vähemalt kasvatamisega kuni 18- aastaseks saamiseni. Paljud isad lahkuvad varem. Ei oleks õige isadele sellisel juhul kasvatusaastaid. Tuleks ehk täpsustada- laste soetamise eest pension.
*** 17-03-09 15:18
Lastetusmaks oleks parem variant.
ARVAJA 17-03-09 15:02
Muidugi pooldan,sest olles andnud riigile mitu maksumaksjat ja sellega ka laste ajal omi vajadusi kokku tõmmanud, võiks vanaduseski elada normaalset ja väärikat vanaduspõlve elu ja samuti saaks aidata lapselapsi.
Edu selliste ideede välja pakkumisel!
tartukas 17-03-09 14:46
hästi. kui inimestele tundub, et riiklik baaspension peaks olema kõikidele võrdne, sest muidu tajutakse riigi poolt ebavõrdset suhtumist, siis võiks ju laste pealt makstava pensionilisa nimetada ka pensionisambaks.
oleks riiklik baaspension
II kohustuslik sammas
III vabatahtlik sammas
IV sammas oleks lapsed.
lastetu inimene saab panustada rohkem raha III sambasse.
laste kasvataja panustab raha läbi laste IV sambasse.
pensionär, 3 lapse ema 17-03-09 14:20
Mina pooldan lastetusmaksu, lastega perekond vajab suuremat toetust kui pensionärid.
Lastetud pensionärid, kes hakkaksid saama väiksemat pensioni kui lastega pensionärid, jääksid ikkagi riigi abivajajate ringi, nendele makstavad toetused ja sotsiaalabi tuleksid ikka meie ühisest kassast.
Seega on õiglasem, kui lastetud pensionärid panustaksid oma tulevikku juba nooruses (mis salata, olles majanduslikult paremas seisus) lastetusmaksu näol, kui samal ajal lastega pered veavad ots otsaga kokku.
Vanaduses lastega pensionärid ja lastetud pensionärid peaksid saama riigi poolt võrdse kohtlemise.
Hille 17-03-09 14:12
Kindlasti poolt.Laste kasvatus nõuab aega ja raha.
Võrust 17-03-09 14:12
Olen täiesti poolt. Üksik inimene suudab enda vanaduse kindlustada tehes kõik kolm pensionisammast ja lisaks muid investeeringuid. Oleks väga ebaõiglane kui inimene kes on ainult enda peale kulutanud ja ka kindlustanud oma vanaduspõlve, et teda peaksid hakkama veel lisaks üleval pidama teised inimesed, minu ja sinu lapsed. See tuleks ainult siis kõne alla kui kehtestada lastetusmaks (mis on mõeldud suuremate perede ja lastekodude toetamiseks). Maks peaks olema võrdne elatisrahaga mis on riigi poolt ettenähtud ühe lapse peale (hetkel u. 2175 kr)
Hetkel valitseb igatahes karjuv ebaõiglus. Lastetusmaks tagaks ka selle, et ei peaks teostama eelarvekärpeid laste arvelt.
Vanus, millal lastetusmaks võiks hakata kehtima, peale kahte aastat tööl käimist (peale koolide õpinguid) ja mitte varem kui 25 eluaastat. Õpingute ajaks vabastada maksust, olenemata vanusest.
vana inimene 17-03-09 14:08
Riiklik pension olgu kättesaadav kõigile neile, kes on oma elu korralikult elanud. Riikliku pensioni saajate hulgast tuleks kohe välja arvata näiteks 3 x karistatu, mitte aga karistada aastakümneid neid, kes ei saa lapsi või kes lihtsalt pole loodud lastekasvatajaks. Samas võib lastetu inimene olla oma väikesele rahvale hoopiski kasulikum kui lapsi toota ja mis salata, vahel on see toode ebakvaliteetne. Elustiili valik jäägu ikka inimesele. Kui valib kuritegeliku elustiili, siis on vanaduses pensionist ilma ja kõik. VRs esitatud küsimus on taas üks inimeste ärritaja, pealispindse suhtumise väljendaja. Kordan: pole absoluutselt mingit õigust sundida iga inimest tootma, antud juhul lapsi. Inimesel on õigus olla vaba, saage ometi kord aru.
tallinnast 17-03-09 13:37
Ka kahe käega poolt! Tartukaga täiesti nõus!
Mõni kasvatab kuidagi ühe,sest ei saa ka ühega hakkama ja teine kasvatab viis tublit, korralikku, töökat inimest. Igati tasub mõelda ja asja kaaluda.
mai 17-03-09 13:24
olen poolt.
hmm... 17-03-09 13:23
On tegelikult ju suur vahe selles, et kes suudab rohkem lapsi üles kasvatada, kas vaesema kihi esindaja või rikkama... Ehk peaks ka seda punkti vaatama. Ehk on mõnel jõukohane aiult 1-2 last, samas kordi rikkam ja kindlustatum inimene võib lubada 2-4 või enam last... Ei saa ju hunnikut lapsi üles kasvatada väikses korteris... neile on vaja süüa ja riideid ning hobide jaoks raha. Kuni 18 aastaseks saamiseni peab siiski perekond kõige sellega toime tulema.
Lisaks kulub ju hulk riigi raha kuni täisealiseks saamiseni laste peale - toetused, haridus, arstiabi... Kas Neivelt ka seda kulu on arvestanud? Kas ka selle kulu suurenemisega annab suurendada pensionifondi?
tartukas 17-03-09 13:17
olen kahe käega poolt.
lapse kasvatamine on kulukas "lõbu".
kui inimene ei ole lapsi kasvatanud, siis on tal elu jooksul olnud piisavalt võimalusi panustada erinevatesse pensionisammastesse.
kui peres on aga mitu last, siis on vanematel valik, kas "investeerida" lastesse, nende haridusse või koguda isiklikke pensionisambaid. valitakse lapsed. see on mõistuspärane ja loomulik.
pensioni sidumine üles kasvatatud lastega ei ole mitte lastetute karistamine, vaid võrdsete võimalute loomine lapsi kasvatanud inimesele.
sest tänane päev on selline, et lapsi kasvatanud inimene saab selle eest väiksem pensioniga kariststud.
Ulla 17-03-09 13:14
Laste saamine pole alati oma teha ja lapse sünnitanu ei saa alati hakkama lapse kasvatamisega. Kuidas suhtuda lapsevanematesse ja nende pensionisse, kui nende järeltulijaist kasvavad kurjategijad? Kahjuks juhtub ka seda... Kas premeerida neid suutmatuse või soovi puudumise eest lapsest väärikat kodanikku kasvatada suurema pensioniga?
Merle 17-03-09 12:40
Olen igati poolt, et pensioni suurus peaks sõltuma laste arvust. Tegelikult on lapse kasvatamine väga suur ja ka kulurikas töö, mitte puhkus! Ja laste eest/juurest pensioni jaoks kõrvale panna või koguda on pea võimatu! Kellel aga lapsi pole, saavad seda teha.
Me kõik soovime ju, et sündivus oleks Eesti riigis suurem ja maksumaksiaid tulevikus jätkuks. Toetagem siis peresid ja suuri peresid, kes tihti ei lähe ise kuhugi abi küsima. Vaadake aga, millised tublid lapsed tihti just väga suurtes peredes kasvavad! Need emad ja isad on teinud väga ja väga suure töö ja seda tuleb tasustada!
Anonüümne 17-03-09 12:38
Praegused lastetud pensionärid on omal ajal 30 aastat lastetusmaksu maksnud!
mina 17-03-09 12:37
Neivelti ettepanek siduda pensioni suurus laste arvuga on variserlik. Näiteks 10 lapse vanemad on nn oma tingliku osa sotsiaalmaksust ammu ette ära kulutanud oma pere peale ja neile ei jääkski pensioni jaoks raha maksta. Jätta nad ainult oma 10 lapse hoole alla on minu arust ebaõiglane, vähemalt miinimumpensioni peaks nad ikka saama.
koidula 17-03-09 12:36
on ju väga suured erinevused aja ja ressursside kulus, kas inimene kasvatab lapsi või elab endale.Aga laste kui tulevaste töötajate poolt loodust tahavad kõik pensioni saada.
Holger 17-03-09 12:26
Olen sellele ideele täiesti vastu. Igalühel peaks olema võimalik vabalt ja väliste mõjutusteta otsustada nii perkondlik staatus kui ka laste(tuse) määr. Riiklikul tasemel maksumaksjte tootmise pealesurumine on äärmiselt ebaeetiline.
Kati 17-03-09 12:23
Kui on lihtsalt küsimus, et kas siduda või mitte, siis sellisel kujul esitatuna oleks ühe alagrupi jaoks pensioni sidumine laste arvuga ebaõiglane. Pean silmas inimesi, kes soovivad lapsi, kuid meditsiinilistel põhjustel neid ei saa. Paljud sellised pered tunnevad, et neid on karistatud. Väiksem pension, oleks sellisel juhul juba teine karistamine ja karistamine asja eest, milles enamus neist ise süüdi ei ole. On öeldud, et inimesed võiksid lapse adopteerida. Kuid see pikk ja sageli raske protsess ei ole ka kõigi lastetu perede jaoks võimalik. Seda nt juhul kui nad ei vasta adopteerimiva pere rangetele nõuetele.
Seoses rahavstiku protsessidega on tõesti vajalik pensioni temaatikaga tegeleda ja erinevatele variantidele mõelda. Üles kasvatatud laste arvuga sidumisel tuleks arvestada erinevate gruppidega: lastega pered, pered kes lasteta ja ei ole lapsi soovinudki ja eelpool mainitud med põhjustel lasteta pered.
pensionär 17-03-09 12:21
see on juba praegui seotud,alates kolmest lapsest saab varem pensionile.Pealegi paljudel kasvatavad lapsi tegelikult mitte vanemad vaid vana- või vana-vana vanemad.




Palume hoiduda kommentaaridest, mis sisaldavad sõimu, ropendamist, laimu, solvanguid, mõnitamist ja halvustamist. Kommenteerida võib arvamusi ja mõtteid, kuid hea tooni juurde ei kuulu põhjendamatud rünnakud isiku vastu.