
Uudis+. Mall Mälberg, Lauri Hussar
10.03.2010 - 12:15
Tänase saate avaloos tuleb juttu sellest, et vitsakeeld on saamas seaduse jõudu. Sel teemal ja selle sammu vajalikkusest räägime Eesti Lastekaitse Liidu juhi Alar Tammega. Kolmapäevast venekeelse meedia kommentaari kuulete Ivan Makarovilt. Kell 13.20 tuleb SEB privaatpanganduse strateegi Peeter Koppeliga juttu viimase kuu arengutest finantsmaailmas ning seekord keskendume arenenud riikide hiiglaslikule võlakoormale. Kas tänavused jääolud on niisama erakordsed kui lumerohkus mandril ja kuidas see on mõjutanud kaubavedu Pärnu sadamas, seda küsis Ester Vilgats ASi Pärnu Sadam juhatuse liikmelt Mati Einmannilt ja sadamakapten Riho Printsilt. Välisteemad: Euroopa lennuohutusest räägib EK transpordivolinik Siim Kallas. Kuidas elatakse Ameerika väikelinnas keset preeriat, annab teada Sirje Kiin. Skandinaavia uudiseid Anu Kaupmehelt. Töö- ja pereelu ühitamine - millised on kitsaskohad ja millised võimalikud lahendused?
Lisa kommentaar:
Ka vanaema 10-03-10 17:24
Kuulasin täna pea terve päeva Teie saateid ja seal oli üks huvitav fakt, mida ei teadnud: Rootsis on laste füüsiline karistamine keelatud 1965 aastast. Seega juba kaks inimpõlve ja peaks olema väga hästi mõjunud sealsele ühiskonnale ja elukorraldusele. Mul tekkis küsimus või õigemini palve: kas oleks võimalik avaldada statistikat kuritegevuse kohta Rootsis, eriti viimase paarikümne aasta trendi kohta ja mis puututabvägivalla seotud kutitegevust. Ma ei valda rootsi ega inglise keelt, nii et netist endal raske leida.
Juta 10-03-10 17:00
Carmeni seisukohaga nõus, aga sellisel juhul peaks panustama pigem lapsevanemate harimisele, mitte ainult käskude-keeldude väljatöötamisse. Praegu tunnen mina lapsevanemana küll puudust vastavatest koolitustest-kursustest, mida võiks korraldada kasvõi lasteaedade/koolide juures.
Marika 10-03-10 16:54
Ka piiblis on kirjutatud, et vits ja noomimine annavad tarkust, aga üleannetu poiss teeb häbi oma emale!(õpetussõnad29;15) ja veelsalm17, Karista oma poega, siis on sul temast rahu ja ta rõõmustab su hinge!
Carmen 10-03-10 16:13
Vanemad, kes õigustavad laste vitsaga kasvatamist, ei oma tegelikult piisavalt kasvatusalaseid ning psühholoogilisi teadmisi ja oskusi ning ei ole ise piisavalt arenenud isiksused selleks, et keerulisi ja konfliktseid olukordi inimlikult ja last austaval viisil lahendada. Täiesti nõus Virve kommentaariga - kasvatamine on suhtlemise kunst ning seda tuleb teha pidevalt. Inimesed, kes väidavad, et lapsed vaatavad vaid vägivaldseid saateid - siinkohal peaksid vanemad endale otsa vaatama ja küsima miks lapsed neid vaatavad - sest vanemad võimaldavad neid vaadata ja ei juhenda ega suuna neid telesaadete valikul.
Kristi 10-03-10 16:05
Tänapäeva laste peal vits ei tööta. vanasti töötas. inimesed on muutunud, ühiskond on muutunud. lapsed on tundlikumad kui varem. vitsa andmine viib lapse vanemast veel kaugemale ja põhjustab nt. pubekaeas mässu.
karistusena tuleks kasutada "time-out"-e ehk panna laps eraldi tuppa kinni või toolile istuma nii mitmeks minutiks kui vana laps on. selle ajaga ta jõuab rahuneda ja on jälle koostööaldis.
Margus 10-03-10 16:04
Asi ei ole selles, kelle käes pult on või pole. Probleem on keelamises kui sellises. Kui keegi arvab, et sääraste keeldudega saavutakse vägivallatu ühiskjond, siis tuleks keelamisega ikka loogilise lõpuni minna. Ma ei ole lapse löömise poolt, samas ei arva ma, et see seadus midagi paremaks muudaks, pigem võib sellega kaasneda suuremat vägivalda teatud puhkudel ja teatud peredes.
Anonüümne 10-03-10 16:02
Kõik kohad on vägivalda täis. Selline keeld ei vii suurt kuhugi. Inimestele on vaja õpetada väärtushinnaguid ja käitumisviise. Kuid läbi keeldude pole ühtki ühiskonda paremaks tehtud. Rohkem toimivad eeskujud ja pidevad selgitused ning õpetused selle kohta kuidas erinevates olukordades õigesti käituda.
Jaana 10-03-10 15:58
Lapsed vaatavad AINULT vägivaldseid saateid, kelle käes pult on, ehk vahetaks kanalit?
virve 10-03-10 15:58
Laste kavatamine ilma vitsata on võimalik küll, kuid selleks tulebki pidevalt kasvatada. Positiivselt, tähelepanelikult, inimlikult. Kasvatamine on suhtlemise kunst.
Mart 10-03-10 15:57
Peksu pooldajad, kes väidavad, et see on normaalne, kujutage ennast ette mõisaaega, kus talumatsid said mõisahoovis ihunuhtlust. Omal ajal oli see ka normaalne, tänapäeval mitte.
Tõnu Ploompuu 10-03-10 15:57
Füüsiline karistamine on šokiteraapia. Šokiteraapia on väga mõjus, ainult et toimib targal kasutamisel. Šokiteraapia on õigel kasutamisel väga mõjus. Šokiteraapia ärakeelamine tähendab lapsevanema lolliks kulutamist - ta on loll, et ei tohi šokiteraapiat kasutada. Kuigi alati on mõni loll lapsevanem, kes tõepoolest "igaks juhuks" peksab lapsi.
Kui urvaplaastri kasutamine hingeraviks keelata, siis tuleks ka keelata kirurgidel noa kasutamine. Mõeldaks - pussnoaga võib ju inimest tappa.
Jansa 10-03-10 15:57
Erand peaks seal seaduses küll olema. Füüsiline karistus peab kindlasti järgnema siis, kui laps teeb ise teisele lapsele haiget, peksab ja mõnitab koolikaaslast
Meky 10-03-10 15:56
On vanus, kus lapsed katsetavad piire ja siis sõnadega on väga raske midagi selgeks teha. Väike vitsahoop vastu tagumikku õpetab paremini sel juhul.
Ja see vägivalla teema: tõesti on programme, mis ei sisalda vägivalda, aga kahjuks lastele meeldivad rohkem vägivaldsed saated :S
Räägime veel vägivallatust ühiskonnast
jaanika 10-03-10 15:55
Arvan, et vägivald ei ole lahendus. Samas on uuringud näidanud, et füüsiline karistus enne kooliiga võib vahel olla positiivse tulemusega, aga hilisem laks pigem negatiivse mõjuga. Ise olen oma vanemale lapsele laksu andnud. Siis rahunesin maha ja hiljem seletasin talle oma tundeid ja vabandasin. Rohkem pole ma oma lapsi löönud. Samas olen ma nüüd oma laste jaoks ka reaalsem inimene koos reaalsete tunnetega. MA pigem oleksin tahtnud asja ilma vägivallata lahendada, aga ei osanud.
Enne suuri seadusi peaks võimaldama tasuta koolitusi selliste tavaliste olukordade lahendamiseks. Nagu Gordoni perekool, mis kahjuks maksab väga palju ja ei ole kõikjal kättesaadav. Ise ma ei ole saanud füüsiliselt karistada ja hindan seetõttu oma kalleid vanemaid väga.
Ave 10-03-10 15:55
Jätke järele see vägivald telekas jutt. Kui pult on lapse käes ja vits vanema käes, siis millest me räägime. Reaalsus toetab sellises peres telepilti. Vaadake ETV'd! Või veel parem, visake telekas üldse minema ja sportige, mängige lauamänge ja veetke meeldivalt koos aega. Väheneb vajadus lapsi nüpeldada ja on kontroll lapse arengu üle.
ants 10-03-10 15:53
mina vitsutamist ei poolda.
sain lapsena vist paar korda vitsa. tagantjärele mõeldes oleks võinud vähemalt ühest neist kordadest uurida mult ka jonni põhjust, mitte minna vitsutamise kergekäelist teed.
asi on ikkagi selles, et vits on lihtne autoriteedivahend, hoopis keerulisem on panna laps endaga kaasa mõtlema ja aru saama asjade seisust. ometigi just seda viimast võiks ideaalis rakendada.
ema 10-03-10 15:43
Minu arvates on karistamine ja kasvatamine kaks erinevat asja. Inimlapse kasvatamise retsepti õnneks küll kuskil kirjas ei ole. Ja kui vitsakeeluga seaduse täiendamise eesmärk peaks olema lapsevanemate ja laste teadlikkuse mõjutamine, siis lubage küsida: mitu EV lapsevanemat ja last seda seadust lugenud on ja lugema hakkab? Kas kõike ikka saab ja on mõtet seadusesse kirjutada? Ühiskond peaks saama oma suhtumist tõenäoliselt ka valitsuse ja riigikogu detailse sekkumiseta väljendada. Vägivald on normaalse üldsuse arvates niikuinii väärtegu.
Marika 10-03-10 15:35
Kas tõesti pole tänapäeval võimalik lastele enam midagi võimalik sõnadega selgitada? Olen pealesõjaaegne laps ja varane lapsepõlv oli väga vaene. Minu isa ütles mulle: Tütar, nüüd läheme poodi ja seal on palju ilusaid asju, kuid me ei osta neid, sest meil ei ole selleks raha. Kõik oli mulle selge, poes pikali pildumine ei tulnud mõttessegi, sest ma nägin seda vaesust meie kodus iga päev.
Anni 10-03-10 15:29
Arvan, et kui mul poleks omal ajal palju vitsahirmu olnud saanuks minust elujulgem inimene ja närvid oleks ka korras. Omad kasvatasin teadlikult vitsata. Vaja on rohkem armastust ja tähelepanu! See toimib.
vana 10-03-10 15:04
Nii nagu täiskasvanute puhul ei kasuta me füüsilisi karistusi, siis loomulikult peab see olema keelatud ka laste puhul. Kuid nii nagu politsei võib täiskasvanu kuritegeliku käitumise korral kasutada erikaitsevahendeid - kumminui, käerauad, veekahur, koguni tulirelvad - nii peab ka lapse korralekutsumiseks olema lubatud füüsilisi mõjutusvahendeid. Aga kuna juba praegu igasugune laste kuritegeliku käitumise takistamist loetakse laste ahistamiseks jne, siis igasugused täiendavad "vitsakeelu" seadused on küll kurjast.
Peeter 10-03-10 14:20
Riik peab ükskord mõistma, et igasugune keelamine peab kaasa tooma ka sellesama riigi poolse vastutuse tagajärgede eest.
Kui üks tegevus on keelatud siis peab olema garanteeritud legaalse asendustegevuse reaalne toimimine.
Kui lapsvargale-pätile-purustajale-õpetaja-solvajale koha peal mitte midagi teha ei saa, olgu riigi poolt igasuguste tingimusteta garanteeritud sellisele teole reaalse toimiva karistuse järgnemine.
Maru lihtne on seadusega keelata aga ehk prooviks ka teise poolega hakkama saada?
Aili 10-03-10 14:14
Tahaks küsida,et millal siis lapsest saab järsku inimene,kellel on ka KOHUSTUSED ?Paraku võtab osa lapsi teadmiseks ainult ÕIGUSED ja igasugused sõnad ja veenmised põrkuvad nende puhul nagu vastu seina.
Kaarel 10-03-10 13:58
Parem mõte 10-03-10 13:14
Just, jäigi oma märkuses lisamata, et hakkab tekkima tunne, nagu oleksid lapsed on sünnist saati riigi omand. Kuid kasvatama peavad ju ikkagi vanemad, kes siis veel...
ema 10-03-10 13:53
pole kerge lapsele vitsa anda ja ei usu,et keegi seda ilmaasjata teeb.Olen ise vitsa kasutanud ja pärast nutsime mõlemad,laps sai aru,mille eest ta sai ja sai ka minust aru.Küll välistan ma rusikatega lapsele kallale mineku.Karistamatuse tunne ja lapse alatine kaitsmine ning õigustamine on viinud selleni,et õpetaja pole enam autoriteet,teda saadetakse pidevalt pikalt siia ja sinna,ime siis ei ole,et mõni õpetaja endast välja ei lähe ja samaga ei vasta.Aga õpetaja saab selle eest karistada,jääb oma ametistki ilma,aga õpilasele jääb õigus.Kasvatus algab kodust ja laps peab üles kasvama teadmisega,et väärkäitumine on karistatav ka tema juures.
Vanaema 10-03-10 13:17
Elu pole must - valge ja seepärast mind häirivad küsimused, kus vastata saab vaid ei või ja. Kas tõesti ei võiks olla mõni paindlikum variant: ei, pigem ei, ja, pigem ja. Eestis on ju hulgi koolitatud sotsiolooge, kes võiksid raadiot selles asjas aidata. Teie küsimusele ma ei vasta, kordan, elu pole must ja valge.
Parem mõte 10-03-10 13:14
Võtke vastu seadus ,mis keelab lapsel sõnakuulmatu olla . Tundub,et uus osakond püüab oma olemasolu õigustada. Eile teles keegi sealt ütles,et seadus selleks ,et vanematel kergem oleks.Kas vanematelt võetakse vastutus ära?Lastele on esmatähtis,et söök oleks laual ja ka koolikiusamisega võiksite tegelda. Liigne vabakasvatus s.t. üldse mitte kasvatamine ,ei kõlba kuhugi.Laste õigustega koos peaks tegelema ka nende kohustustega.
Anneke 10-03-10 12:50
Eestis jäävad kampaaniad laste kaitseks ja vanemate abiks liiga hüüdlauseliseks ning praktilist infot selleks, et ei tekikski olukorda kus vanem tunneb vajadust lüüa, liialt väheseks.
On loosungid "ära löö last!" ... tean, ei tohi lüüa. Tean, et füüsiline karistamine on tupiktee. Aga kuidas siis ikkagi vältida olukorda, et lapsevanemad ei tunneks end nõutult oma ülekäteläinud lapse eest.
Usun, et paljud lapsevanemad, kes tutistavad oma lapsi jms, tegelikult sisemiselt karjuvad appi, sest nad ei oska muudmoodi olukorda lahendada ja reageerimata ka ei saa jääda.
Lapsekasvatus põhitõed on tegelikult päris lihtsad ning vanemate poolsed eksimused annavad ka konkreetse käitumismalliga lapse.
Mina leidsin enesele eelmisel nädalal ühe raamatu (olin ka karjuva vajaduse ees ennast lapse kasvatamises harida) ning lugedes seda nüüd peatükk haaval mõistan, et just need asjad, mida olen valesti teinud (ei osanud neid asju märgata) on mu lapses esile toonud ka täpselt need, minu silmis halvad kombed, mida raamatus tagajärjeks kirjutatakse.
Niisiis leian, et lahendus füüsilise karistuse kadumiseks meie kodudes on hoopis rohkemates koolitustes läbi meedia. Suunata rohkem lapsevanemaid otsima enesele õppematerjale, et saada paremaks lapsevanemaks.
Aga samas tekkis mul ka küsimus, et kas lapsevanemad, kes karistavad aegajalt oma last füüsiliselt ... kas nad on täheldanud, et see on lapse käitumist paremaks muutnud. St et kui vanem korra mingi asja eest last füüsiliselt karistas, kas siis laps rohkem sama tegu ei teinud?
küsimus 10-03-10 12:43
Kas eesti lastekaitseesindajal on ka tegeliku eluga pistmist või elab oma kontori mullis.
Merike Tartust 10-03-10 12:40
Last füüsiliselt karistada ei tohiks eelkõige seepärast, et see on lapsele väga solvav ja kasutegur võib jääda olemata, pigem tekitab see trotsi ja mässumõtteid. Lapse löömine näitab pigem vanemapoolset suutmatust ja ka tahtmatust selgitada lapsele, mis on õige ja mis väär. See on pidev protsess ja nõuab palju kannatust ja vaeva.
tegelik elu 10-03-10 12:39
Paluks statistikat/numbrites/, kui palju enne kampaaniat Ära löö last , lastekuritegevust oli ja kui palju peale kampaaniat laste kuritegevust oli.
Tänase positiivse kasvatuse tagajärje on käes: lapsvaraste kambad , ropendavad väikelapsed koolides jne.
Arvutimängud, filmid on vägivaldsed ,sellest ei räägita. Räägitakse mingist ulmelisest vägivallatust maailmast, mida millegipärast lasteni ei tuuagi. Ikka maha lasta, ära tappa on arvutimängude eesmärk.
Miks ei propageerita laste arvutimänge, kus õpetatakse käitumisnorme ja viisakust lastele?
Kui seadustes on vitsakeeld on praegu väga hea aeg koguda töötutel vanematel (Ameerikas gänsterijõukudel )kuni 14.a vanuseid lapsi ja siis hakata kurja tegema.
Kas siis tõesti pole muud teha kui palka maksta tühjade ja valede seaduste tegijatele.
Kogu lastele näidatav maailm on valesti üles ehitatud.
mari 10-03-10 12:39
Juba praegu on kauplused hädas inimesehakatistega kes oma iseloomu näidates karjuvad , viskavad ennast põrandale pikali ja ei põlga oma pahameelt välja näidata isegi kaupluse riiulitel olevate asjade kallal .Vanemad vajuvad vaikselt kaugemale , ilmselt on põhjus selles , et laps ei kuula nagunii ja nad ei hakka endale häbi tegema. Olen paar korda juhtunud ka nägema kuidas keelavale emale virutas jõnglane jalaga vastu säärt päris korraliku obaduse. Nendest lastest ei ole koolis ka õpetajal enam võimalik midagi head välja koolitada, sest kui pole distsipliini pole ka võimalik midagi õppida. Olen ise saanud lapsepõlves vitsu, ise kasvatasin oma lapsed üles nii , et kõik kolm last said ühe korra vitsu. Kellel tuli see varem , kellel hiljem , aga laps kompab piire ja kui ikka üldse midagi kartmist väärivat pole ega siis ikka ei allu ja ei kuula sõnalist keeldu. Ma ei mõtle vitsu andmise all mingit peksmist , aga peenike kasevistake on väga mõjus vahend ja polegi tarvis rohkem anda kui paar sipsakat selle õige koha peale, mis just selle asja tarvis on meile loodud.
Margus 10-03-10 12:32
Tere! Füüsilise karistuse keelamine seadusega ning sinna juurde kuuluv jutt vägivallatust ühiskonnast ja selle taotlemisest on väga silmakirjalik. Piisab sellest, kui lahti teha televiisor ja vaadata sealt mõnda multi- või kinofilmi. Kui seadusega soovitakse ehitada vägivallatut ühiskonda, kas siis sama seadus näeb ette karistust vanemale ka sel juhul, kui laps televiisorit juhtub vaatama? Loogiline oleks siis keelustada ka paljud filmid või isegi uudistesaadete klipid. Ühesõnaga kahtlen sügavalt selle seaduse mõttekuses, selline valikuline keelamine ei lahenda hoopis sügavamal asetsevat probleemi. Kuidagi silmakirjalik see kõik, ja kindlasti saavad just kohtud tööd juurde.
Isa 10-03-10 12:31
Minumeelest keerame vindi jälle üle. ei pea õigeks laste peksmist, aga teatud olukorras on see lausa vajalik. lihtsa tatikeerutamisega ei pruugi kuhugi jõuda. vägivallatu ühiskonna idee meenutab kangesti kommunismi lennukat ideed... inimesed ei ole selleks veel valmis.
Meie perekonnaringis on pere kus ei kasutatud vitsa ega ähvardatud isegi. tulemus oli ülepea kasvanud laps kes läks niikaugele, et kui teda karistati kasvõi oma tuppa sulgemisega helistas politseisse et teda vanemad peksavad, ahistavad jne. probleeme oi kui palju. kusjuures laps käis alles esimeses klassis ja tegu tüdrukuga.
Mina pooldan igati kerge vitsa poliitikat
EI 10-03-10 12:29
Ilma vitsata saab kasvatada ainult mõnda üksikut last. Kõigile sõnad ei aita ja need võivad vahel olla hullemad,kui väike sahmakas vitsaga. Vägivalda ei tohi olla,aga karistamatuse tunne viib kuritegevuseni. Seda on juba väga selgelt näha.
Kaarel 10-03-10 12:27
Olen vastu lapse karistamissele vitsa või rihmaga, ammugi teisme-eas. Kuid TEATUD EAS, kui laps mõnikord kontrollib oma agressiivseid instinkte, on väike laks kasulik, et asi kiiresti ja konkreetselt selgeks teha, mitte pool päeva samal teemal lapse kallal õiendada. Sest see viimane on ju omamoodi vaimne terror ning võib olla pideva tänitamise puhul veel hullemate tagajärgedega. Nii et olen seisukohal, et nii üheselt ei saa seadusega asja paika panna ja mulle tundub, et selliste seaduste algatajatel endil polegi lapsi. Lugege Spocki!
Jaan 10-03-10 12:22
Mustlased ei anna lastele kunagi vitsa.Karistatakse karistamisel liivapaberit tagumiku lihvimiseks.
Anonüümne 10-03-10 12:20




Palume hoiduda kommentaaridest, mis sisaldavad sõimu, ropendamist, laimu, solvanguid, mõnitamist ja halvustamist. Kommenteerida võib arvamusi ja mõtteid, kuid hea tooni juurde ei kuulu põhjendamatud rünnakud isiku vastu.